Leren studeren

Mijn CDMP cursus start met een aantal tips over studeren. Heel waardevol, want als ik iets heb geleerd in de afgelopen vijf jaar dat ik aan de Open Universiteit studeer, dan is het wel dat je studeren moet leren. Naast een uitleg over de structuur van het DAMA DMBoK boek geeft Neil ook tips over het examen en handige tools die je kunnen ondersteunen tijdens de studie.

Studietools

De afgelopen vijf jaar heb ik diverse tools uitgeprobeerd, van planningstools tot tools die helpen met het structureren van aantekeningen tot flashcard apps. Mijn favoriete tools zal ik hier toelichten. Natuurlijk gaat studeren met enkel een schrijfblok en een pen, zoals ik vroeger deed, ook. Maar mijn huidige manier van studeren geeft me veel meer plezier, is efficiënter en zorgt ervoor dat ik ook na het examen nog iets aan de lesstof heb. Want daar gaat het natuurlijk allemaal om, het papiertje is leuk, maar de kennis is leuker!

Planning

Studeren begint voor mij met planning. Hoewel ik vaak uit enthousiasme het liefst direct start met het lezen van het boek is het beter om eerst te bekijken wát ik eigenlijk ga bestuderen. Vaak is een cursus door de docent al netjes onderverdeeld in taken. Om voor mezelf een planning te maken en ook de voortgang te kunnen meten (goed voor de motivatie!) zet ik de planning in Todoist.

Studietijd

Alles uitstellen en dan uren achter elkaar studeren de dag voordat ik een examen had, wie deed dat niet? Maar op die manier studeren is niet leuk en het is maar de vraag hoeveel van het geleerde je na een week nog weet. Tegenwoordig gebruik ik voor het studeren de pomodorotechniek. Ik studeer vijfentwintig minuten en neem dan minimaal vijf minuten pauze. Zo ben ik ook echt geconcentreerd bezig in de tijd dat ik op studie focus. En in de tussenliggende pauzes kan ik kleine klusjes doen zoals het leegruimen van de vaatwasser of ik neem even de tijd om met de huisdieren te knuffelen. De pomodoro’s hou ik bij met Toggl, en ik kan ze automatisch starten vanuit een taak in Todoist. Omdat je altijd op een dag wel ergens vijfentwintig minuten over hebt is het makkelijk om tussendoor een pomo te doen. En als je dan toch bezig bent, dan kan die tweede pomo ook nog wel.

Aantekeningen maken

Mindmap Data Management

Vroeger schreef ik hele schrijfblokken vol met aantekeningen. Ik heb dat altijd een prettige manier van leren gevonden. Zelf structuur aanbrengen in de lesstof en door dat te doen leg ik verbanden en kan ik het goed onthouden. Papier heeft daarin de beperkingen dat je niet altijd makkelijk dingen kan aanpassen of herstructureren zonder dat het een zooitje wordt. Dus tegenwoordig doe ik dat digitaal met RemNote. Door concepten aan elkaar te linken leg je relaties en kan je uiteindelijk een mindmap genereren. Met behulp van vragen geef ik verdere betekenis aan de concepten. Zo ben ik actief met de lesstof bezig en daardoor onthou ik het makkelijker.

Flashcards

Flashcard 'why should data be seen as an Asset?'

RemNote maakt automatisch flashcards van mijn aantekeningen. Dit is niet altijd nodig, maar komt voor het CDMP examen heel goed van pas. Er wordt bijvoorbeeld vaak naar definities of rijtjes gevraagd en die kan je perfect oefenen met flashcards. Met de RemNote app op mijn telefoon kan ik overal tussendoor de flashcards oefenen. Zo kost studeren niet altijd heel veel tijd en heb je iets te doen als je ergens zit te wachten.

Samenvatting en hardop uitleggen

Een tip van Neil die ik praktijk ga brengen voor CDMP is om van elk onderwerp een samenvatting in mijn eigen woorden te maken. Deze samenvatting ga ik gebruiken voor mijn website. Daarnaast raadt hij aan om de lesstof uit te leggen, op een manier die een kind van 12 begrijpt. Bijvoorbeeld in een video, want het is essentieel om het hardop uit te spreken. Zo vind je snel de gaten in je kennis. Mijn planning is gemaakt, de leerstrategie bepaald, dus ik ben er helemaal klaar voor!